Jag och Rosetta Stone metoden

Rosetta Stone metoden går ju ut på att man ska lära sig ett språk så som man lärde sig sitt modersmål och jag känner igen mig och min språkkurs när jag pratar med min yngsta son (som nu är 1,5 år). Jag visar en boll och säger ”En boll” min son härmar genast och säger en boll och så håller vi på. En blå boll, två bollar osv osv. Eller meningar, jag visar med handen att man ska sitta på stolen och efter några gånger så förstår han vad det betyder när jag säger ”Sitta på stolen”. Precis så fungerar ju också Rosetta Stone. Jag lär mig språket utan att få några översättningar på svenska utan jag lär mig genom att se, höra och repetera. Och det fungerar. Jag känner att jag faktiskt kan en massa franska ord nu. När jag hör fransk musik eller fransk film så känner jag igen orden och förstår. Det är så häftigt 🙂

Det här inlägget postades i Jag lär mig franska och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

