Franska grammatik och uttal

Över helgen blev det inte så mycket franska – tyvär. Det blev middag med goda vänner och en dag i soffan med snuva och hosta istället. Men nu är det måndag – hostan är kvar men jag har i alla fall hunnit med några lektioner franska efter att barnen har lagt sig.

Jag är fortfarande på den första delen ”Språkets grunder” men har nu gått igenom lektion 1, lektion 2, lektion 3 och halva lektion 4. Det blir svårare och svårare. Lite på grund av att man övar på grammatik och det är inte helt enkelt alla gånger tycker jag. Vissa övningar måste jag göra om en gång för att liksom känna att jag hängde med, andra lär man sig på en gång.

Rosetta Stone lektion 3 franska grammatik

Uttalsövningarna är fortfarande väldigt enkla – man bryter upp orden och meningarna och övar på olika ljudbilder som man sedan sätter ihop till ett ord eller mening.

Rosetta stone språkkurs

Fortfarande är det väldigt roligt att prata och det är liksom lite det jag strävar efter – att kunna förstå och prata lite franska.

En rolig och bra grej med språkkursen är också att man när man säger ett ord eller mening så kommer det upp en lite rund ring som beroende på hur bra man uttalar fylls helt eller delvis med grönt. När man säger meningar markerar den också om man har råkat säga ett ord i meningen lite sämre – ordet blir då grått. Himla bra tycker jag.

Rosetta Stone lektion 1 prata

Nej, nu måste jag krypa ner och kurera mig lite.

Det här inlägget postades i Jag lär mig franska och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Franska grammatik och uttal

  1. Annika skriver:

    Hej HejParis!

    Spännande att följa ditt lärande. Ganska avundsjuk på att du kommit igång, har själv länge funderat på att lära mig franska. Kan man bara köpa kursen på nätet eller vet du om den finns i butik? Är du nöjd så här långt med kursen?

    • hejparis skriver:

      Hej Annika,

      Jag är själv så himla nöjd med att jag verkligen har kommit igång med att lära mig franska. Jag köpte min kurs på academica.se. Jag tror inte att den går att köpa i butik men det var verkligen jättesmidigt att köpa den på nätet. Man köper mot postförskott så man behöver inte slänga upp kortet om man tycker att det är jobbigt 🙂 Och fort gick det också.

      Jag är jättenöjd – jag känner verkligen att jag lär mig något.

Kommentera

